Jubileumeditie!
Symposium
Het Jonge Kind 2025

Feest voor het jonge kind!

Woensdag 12 november 2025 is het zover!  
Ons jaarlijkse symposium Het Jonge Kind voor onderwijsprofessionals groep 1,2 én 3 én pedagogisch medewerkers!
Een speciale editie, het is namelijk de 10e keer dat wij het symposium Het Jonge Kind organiseren; als dat geen feestje wordt!
Laat je samen met andere onderwijsprofessionals inspireren tijdens dit symposium.
Doe nieuwe kennis, inzichten en ideeën op om de volgende dag direct toe te passen.

Programma

14.00 uurOntvangst en bezoeken informatiemarkt
15.00 uurStart programma
15.00 uur – 16.15 uurLezing ‘Wat je zegt, ben je zelf!’
16.15 uur – 16.30 uurPauze koffie/ thee
16.30 uur – 17.45 uur Eerste workshopronde
17.45 uur – 19.15 uurBuffet
19.15 uur – 20.30 uurTweede workshopronde
20.30  uurAfsluiting

Lezing: Wat je zegt, ben je zelf!

‘Wat je zegt, ben je zelf!’ neemt je mee in de wereld die schuilgaat achter het gedrag van kinderen. De vele verschillende reacties die pedagogisch medewerkers, leraren, begeleiders, ouders en andere volwassenen geven komen niet uit één of ander pedagogisch handboek, maar vloeien voort uit onze eigen, vaak onbewuste, overtuigingen, ervaringen en waarden.

Tijdens de lezing van Bart Heeling leer je de waarde (h)erkennen van jouw reacties op het gedrag van kinderen en krijg je alternatieven aangeboden die meer helpend zijn. De basis is altijd veiligheid, middels een traumasensitieve aanpak. Gedrag is het topje van een ijsberg, een berg vol onzichtbare systemen. En hoe zit het dan met onze eigen ijsberg?

Bart gebruikt tijdens zijn lezing vele praktijkvoorbeelden en achtergrondinformatie als stevige onderlegger. Hij bedient zich van compassie, humor en professionaliteit; compassie raakt het hart, humor ontwapent en relativeert en professionaliteit is de verantwoording van waaruit wij ons werk kunnen doen.


De lezing wordt verzorgd door Bart Heeling. Bart Heeling heeft twintig jaar als leraar in de groep gestaan. Al snel kwam hij erachter dat alle kinderen verschillend zijn en niet in een standaard passen. Zijn grootste en belangrijkste doel werd om ervoor te zorgen dat ieder kind veilig is en met plezier naar school gaat. Ontwikkeling komt daarna vanzelf. Bart heeft de opleiding gedragsspecialist gevolgd en is vervolgens van regulier naar cluster 4 onderwijs gegaan. De meeste kinderen in dat type onderwijs hebben één of meerdere trauma’s, van waaruit hun gedrag verklaard kan worden. Dat vraagt een traumasensitieve manier van werken, volgens Bart met rust, geduld en humor. De laatste jaren heeft hij kinderen begeleid die vanuit een thuiszitterssituatie in kleine stapjes weer naar school gingen, in een onderwijszorgarrangement en is hij trainer traumasensitief onderwijs geworden. 
Inmiddels rijdt Bart door Nederland om leraren, begeleiders, directeuren en andere betrokkenen te trainen op dit waardevolle terrein binnen het onderwijs. Daarnaast geeft hij lezingen, presentaties en workshops. Het lesgeven heeft hij even aan de kant moeten zetten. Maar om tóch met kinderen te kunnen werken, is hij maandelijks begeleider van de werkgroep Kinderraad in Emmen.
Tijdens zijn lezing put hij uit een rijke ervaring als leraar en is het zijn doel dat we ons niet zozeer richten op het gedrag van het kind, maar dat we ons vooral bewust worden van ons eigen oordeel daarover en hoe we met een andere reactie een enorm groot verschil kunnen maken in het leven van kinderen.
Zij zijn niet zozeer de toekomst; zij zijn vooral het heden.

Workshops

Workshop 1 Spelen is een feestje!
Door: Janet de Vink, specialist Jonge Kind bij Bureau Meesterschap

Workshop 2 Spelen, ontdekken & creëren: workshop Loose Parts!
Door: Annet Schipper, trainer opleiding Specialist Jonge Kind, (interim) intern begeleider Bureau Meesterschap 

Workshop 3 Rekenfeest: Ontdek de wereld door een rekenbril!
Door: Janneke Buikema, trainer opleiding Rekencoördinator en rekenspecialist

Workshop 4 Is de motorische ontwikkeling te integreren in de rekendoelen? Reken maar!
Door: Helma Timmerman, ergotherapeut Regionaal Expertiseteam De Twijn

Workshop 5 Klanken en letters
Door: Brenda Kokje, trainer opleiding Taalcoördinator en onderwijsadviseur

Workshop 6 Gedrag begrijpen bij jonge kinderen vanuit een contextuele blik
Door: Marco Knol, trainer en coach in het contextuele gedachtegoed

Voor wie:

Pedagogisch medewerkers, leerkrachten groep 1, 2 en 3, onderwijsassistenten en leraarondersteuners.

Waar en wanneer

Datum: woensdag 12 november 2025
Tijd: 14.00 uur tot 20.00 uur
Locatie: Van der Valk Hotel Assen

Investering

De investering bedraagt € 295,00 per persoon (exclusief btw), inclusief koffie/thee, buffet.
Jubileumkorting: heb je al een eerdere editie bijgewoond, dan ontvang je 10% korting.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Gerlinde Noeken

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden