Tijdens het symposium Het Jonge Kind 2025 worden zes inspirerende workshops aangeboden.
Wij proberen je in te delen bij de workshops van jouw keuze.
Overzicht workshops
Workshop 1 – Spelen is een feestje!
Door: Janet de Vink, specialist Jonge Kind, trainer Bureau Meesterschap

Spelen is voor het jonge kind een levensbehoefte en een intense ervaring. Het is de manier om je te verbinden met de omringende wereld en deze te leren kennen.
Wanneer leerlingen de ruimte krijgen om te spelen, zullen ze zich verder ontwikkelen. Spelen heeft meerdere positieve effecten op de motorische ontwikkeling, de sociale-emotionele ontwikkeling, de taalontwikkeling, het probleemoplossend denken, het inzicht in oorzaak-gevolg relaties en het leert de leerlingen de wereld om hen heen beter te begrijpen.
Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich via spel. Een krachtige leer- en ontwikkelomgeving is daarbij erg belangrijk. Maar hoe zet je deze goed op?
In deze workshop leer je hoe de spelontwikkeling bij jonge kinderen verloopt, welke vormen van spelbegeleiding er zijn en op welke wijze je deze effectief kunt inzetten in jouw onderwijs.
Workshop 2 – Spelen, ontdekken & creëren; workshop Loose Parts!
Door: Annet Schipper, trainer opleiding Specialist Jonge Kind, (interim) intern begeleider Bureau Meesterschap
Ben jij klaar voor een middag vol fantasie, creativiteit en eindeloze mogelijkheden? Kom dan naar de workshop Loose Parts! Met een bonte verzameling materialen – van knopen en kurken tot takjes, kralen en stofjes – kun je bouwen, combineren en experimenteren zoals jij dat wilt.
De kracht van Loose Parts
De achterliggende gedachte van Loose Parts is simpel maar krachtig: wanneer kinderen (en volwassenen!) toegang hebben tot open materialen zonder vast doel, ontstaat de mooiste magie. Dit vrije spel prikkelt de verbeelding, stimuleert probleemoplossend denken en helpt bij het ontwikkelen van motorische en cognitieve vaardigheden. Omdat er geen ‘goed’ of ‘fout’ is, ontstaat er een speelomgeving vol nieuwsgierigheid en verwondering!
Wil jij de vrijheid ervaren om te ontdekken, te bouwen en te creëren op jouw eigen manier? Kom dan meedoen en laat je inspireren door de eindeloze mogelijkheden van Loose Parts!’.
Workshop 3 – Rekenfeest: Ontdek de wereld door een rekenbril!
Door: Janneke Buikema, trainer opleiding Rekencoördinator en rekenspecialist
Reken- en wiskunde is overal! Van de patronen in bloemblaadjes tot de symmetrie van een vlinder en het tellen van takken in een bos. Maar hoe breng je deze wiskundige wereld tot leven in je onderwijs?
Tijdens deze bijeenkomst gaan we dieper in op de ontwikkelingslijnen van het jonge kind gekoppeld aan de wereld om je heen. Wanneer je door een rekenbril kijkt, gaat er een wereld open!
Tijdens deze bijeenkomst bespreken wij:
– Hoe je reken-wiskunde kunt koppelen aan activiteiten (en de natuurlijke omgeving).
– Praktische tips waarmee kinderen reken- en wiskunde spelenderwijs ervaren.
– Hoe je nieuwsgierigheid en probleemoplossend denken stimuleert door de wereld als een wiskundig avontuur te zien.
We maken samen een rekenfeest!
Doe je mee?
Workshop 4 – Is de motorische ontwikkeling te integreren in de rekendoelen? Reken maar!
Door: Helma Timmerman, ergotherapeut Regionaal Expertiseteam De Twijn
In mijn werk als ergotherapeut voor het regionaal expertiseteam van De Twijn, hoor ik van kleuterleerkrachten vaak dat ze wat zoekend zijn in hoe ze de motorische ontwikkeling van hun leerlingen kunnen stimuleren, welke aspecten daarin allemaal belangrijk zijn en wat ze dan precies mogen verwachten op een bepaalde leeftijd. En als ze dat wel weten, hoe ze dan de tijd vinden om die motorische ontwikkeling te stimuleren naast alle andere doelen die er op andere domeinen van de ontwikkeling ook nog belangrijk zijn.
Op basis daarvan besloot ik, toen ik de opleiding specialist jonge kind volgde bij Bureau Meesterschap, mijn meesterstuk te schrijven over de integratie van de motoriek in de rekendoelen.
In deze workshop neem ik jullie mee in het proces daarvan. We hebben het over: Wat we vanuit de wetenschap weten over het belang van de motorische ontwikkeling voor de cognitieve en rekenvaardigheden, welke aspecten daarbij van belang zijn, wat je op welke leeftijd mag verwachten qua fijne en grove motoriek en hoe je leerlingen hierin kunt stimuleren, terwijl je tegelijkertijd ook nog werkt aan de rekendoelen.
Uiteraard zal ook in deze workshop een leuk opzegversje niet ontbreken en jullie mogen raden wat we daarbij gaan doen…
Workshop 5 – Klanken en letters
Door: Brenda Kokje, trainer opleiding Taalcoördinator en onderwijsadviseur
Het is een feest om jonge kinderen nieuwsgierig te maken naar de wereld van taal en letters, zodat zij in die een goede basis voor het startende leesproces meekrijgen.
Maar hoe kun je jonge kinderen nu goed begeleiden in deze ontdektocht? Hoe richt je activiteiten die het fonemisch bewustzijn stimuleren effectief in? Welke doelgerichte, zinvolle en gerichte activiteiten kun je een plek in je aanbod geven om deze beginnende geletterdheid tot ontwikkeling te brengen.
Kinderen die een moeizame leesstart maken, lopen een grote kans zich te ontwikkelen tot risicolezers. Kinderen die een goede leesstart maken, hebben alle kansen zich te ontwikkelen tot competente lezers. In deze praktische workshop krijg je hiervoor tips, handvatten en voorbeelden!
Workshop 6 – Gedrag begrijpen bij jonge kinderen vanuit een contextuele blik
Door: Marco Knol, trainer en coach in het contextuele gedachte goed.
Gedrag van jonge kinderen is vaak een spiegel van wat er om hen heen gebeurt. Waarom reageert een kind op een bepaalde manier? Wat ligt er onder het zichtbare gedrag verscholen?
In deze interactieve workshop gaan we aan de slag met ontwikkelingspsychologie en de contextuele benadering.
We verkennen hoe hechting, loyaliteit en onzichtbare dynamieken het gedrag van jonge kinderen beïnvloeden. Wat vertellen driftbuien, teruggetrokkenheid of grenzeloos gedrag ons eigenlijk?
Met praktische inzichten en concrete handvatten leer je hoe je gedrag beter kunt duiden en hierop responsief kunt reageren.
Door gedrag te begrijpen, kunnen we jonge kinderen helpen zich veilig te ontwikkelen en tot bloei te komen.
Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?
We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.