Word lezen Meester!

Betere leesresultaten door een schoolbrede aanpak met het voltallige team, waarbij schoolleiding, taalcoördinator en leerkrachten cruciale kennis aangeboden krijgen en didactische vaardigheden leren.

Resultaat

Resultaten van het leesonderwijs worden verbeterd door een krachtige impuls te geven aan de onderwijsinhoud en didactiek. In dit intensieve begeleidingstraject wordt kennis vertaald naar de dagelijkse lespraktijk, waarbij collegiale consultatie en gezamenlijk gedragen uitgangspunten de praktijk versterken.

Hoe werkt het

Na een uitgebreide intake en het in kaart brengen van didactische vaardigheden (wat gaat goed, wat verdient versterking?) op leesgebied, wordt een (meestal tweejarig) traject op maat vastgesteld.

Onderdelen die deel uitmaken/uit kunnen maken van het traject:

  • Teambijeenkomst Woordenschat (theorie, viertakt, vertaling naar de praktijk van de school)
  • Teambijeenkomsten Technisch Lezen (theoretisch kennis, didactische aandachtspunten, opbouw leerlijn, inhoudelijke doelen, opbrengstdoelen, gezamenlijk uitwerken van lessen fonemisch bewustzijn en technisch lezen , spiegeling lespraktijk aan de theorie, schoolbrede verbeterpunten, praktische begeleiding in de groep/les)
  • Teambijeenkomsten Begrijpend Lezen (theoretische kennis, didactische aandachtspunten, leerlijn, inhoudelijke doelen, opbrengstdoelen, gezamenlijk uitwerken van lessen Begrijpend Lezen/Luisteren, transfer, hardop denkend voorlezen, interactieve/coöperatieve werkvormen, spiegeling aan de praktijk, schoolbrede verbeterpunten)
  • Praktische begeleiding in de groep/les inclusief schoolbrede terugkoppeling
  • Collegiale consultatie: gezamenlijke lesbezoeken (adviseur met leerkracht bezoekt les van collega), gezamenlijke feedbackgesprekken, formuleren van leer- ontwikkelpunten
  • Teambijeenkomst lees/boekpromotie (aanbod, tijd om te lezen, praten over boeken, werkvormen en activiteiten rondom boeken, planning/implementatie van activiteiten)
  • Consult met ‘ontwikkelteam’ op de school
  • Combinatie met opleiding Taalcoördinator van Bureau Meesterschap (een teamlid wordt opgeleid tot expert-leerkracht)
  • Teambijeenkomsten (of consult) waarbij de opbrengstgegevens van de school worden besproken, geanalyseerd en interventies op school/-groepsniveau worden besproken (wat betekenen de opbrengstgegevens voor het handelen in de groep?)
  • Ouderavond(en) met aandacht voor ontwikkeling mondelinge taal en woordenschat, het belang van (voor)lezen, kinderboeken

Voor wie

Volledige schoolteams: leerkrachten groep 1 t/m 8, onderwijsassistenten, leraarondersteuners, intern begeleiders en schoolleider

Trainer(s)

Brenda Kokje

Senior onderwijsadviseur en taalspecialist van Bureau Meesterschap. Deskundig op het gebied van taal-leesonderwijs. Brenda heeft ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, directeur basisonderwijs en beleidsmedewerker onderwijskwaliteit.

Mariska Schrage

Deskundige op het gebied van taal-leesonderwijs met ruime ervaring als trainer/adviseur binnen het basisonderwijs.

Waar en wanneer

Incompany-aanbod. Locatie, datum en tijdsduur in overleg met de school.

Investering

Altijd offerte op maat, op basis van uitgebreide intake en eventuele nulmeting didactisch handelen team om te bepalen waar het team staat op het gebied van didactisch handelen en kennis van de leeslijnen, zodat hierbij met het leestraject kan worden aangesloten.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Gerlinde Noeken

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden