Meesterlijk Begrijpend Lezen!

Betere resultaten door dagelijks begrijpend lezen als echte interactieve denkactiviteit neer te zetten. Leerkrachten leren de cruciale vaardigheid van het modelleren. Je gaat praktisch aan de slag met een krachtige impuls voor lezen met begrip.

Resultaat

Met een krachtige impuls voor het leesonderwijs op school worden de resultaten verhoogd. De kracht van de workshop is het onderling uitwisselen van praktijkervaringen en meesterlijke voorbeelden uit eigen praktijk.

Hoe werkt het

De volgende onderdelen, voor hoge resultaten van het begrijpend leesonderwijs, staan centraal.

  • Begrijpend lezen; de interactieve denkactiviteit
    Je gaat praktisch aan de slag met begrijpend lezen als interactieve denkactiviteit. Je krijgt een stevig theoretisch kader, gericht op wat echt werkt! De rol van de leerkracht als voorbeeld bij het doorgronden en begrijpen van teksten, wordt praktisch neergezet (modeling/hardop denkend voorlezen). De rol van leesmotivatie en het belang van diepgaand lezen om teksten te doorgronden komen hierbij aan de orde.
  • Verdiepingsmodule Leren Analyseren voor het begrijpend lezen
    We gaan de diepte in op de volgende onderdelen:
    – Het evalueren van begrijpend lezen.
    – Het maken van een inhoudelijke analyse voor het begrijpend lezen als concrete basis voor lessen (bijvoorbeeld een periodeplan).
    – Diagnostisch leergesprekken voeren met kinderen volgens een vast format.
    – Beter begrip voor vloeiend lezen.
  • Coöperatieve werkvormen structureel ingezet
    Een inspirerende workshop met veel praktische didactische structuren en activerende activiteiten die leerlingen effectief laten samenwerken, praten en nadenken voor, tijdens en na de lessen begrijpend lezen. Aandacht voor het verdiepend lezen (close reading)
  • Woordenschat onderwijs 
    Centraal staat het kritisch kijken naar vorm en inhoud van woordenschat. Aandacht voor de vraag aan welke woorden je wil gaan werken (woordselectie). Je leert praktisch vorm te geven aan de drie structuren:
    – Routines
    – Gebruik van grafische modellen.
    – Het inzetten van coöperatieve werkvormen (consolideerspellen).

Voor wie

– Leerkrachten van groep 1 tot en met groep 8.
– Intern Begeleiders en directies.

Trainer(s)

Brenda Kokje

Senior onderwijsadviseur en taalspecialist van Bureau Meesterschap. Deskundig op het gebied van taal-leesonderwijs. Brenda heeft ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, directeur basisonderwijs en beleidsmedewerker onderwijskwaliteit.

Waar en wanneer

Incompany-aanbod. Locatie, datum en tijdsduur in overleg.

Investering

Offerte op maat. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden