Verbinding maken tussen lezen, spelling, taal en wereldoriëntatie

We weten al lang dat de leerkracht het verschil kan maken tussen goed en beter onderwijs. Met methodes die leerdoel dekkend zijn kunnen kinderen met een goede basis de basisschool verlaten. Beter onderwijs gaat verder dan dat. Beter onderwijs biedt een uitdagende leeromgeving, zet kinderen aan het denken, prikkelt tot het stellen van vragen. Dan zijn kinderen gemotiveerd en betrokken! 

Er is samenhang tussen de verschillende lessen doordat er wordt gewerkt in thema’s. Kinderen doen veel leerervaringen op, reflecteren hierop en zijn eigenaar van hun leerproces. De leerkracht kent de leerdoelen en durft met gebruik van methodes keuzes te maken in het lesaanbod. Deze leerkracht maakt betekenisvolle opdrachten, verbindt vakken met elkaar en creëert een logische samenhang.

Resultaat

Na afloop van de training:

  • Heb je meer kennis over effectief lees-, spelling- en taalonderwijs.
  • Weet je hoe je samenhang kunt creëren tussen de lees-, taal- en spellingslessen.
  • Durf je onderbouwd keuzes te maken in jouw methodes in de opdrachten die je aanbiedt bij lezen, spelling en taal.
  • Kun je een leeromgeving rijk inrichten vanuit thema’s waarin álle kinderen optimaal kunnen profiteren van het aanbod.
  • Heb je handvatten hoe je met kinderen leergesprekken kunt voeren en hierdoor je thema’s kunt verrijken.
  • Heb je voorbeelden van coöperatieve werkvormen waarin vanuit de inhoud wordt toegewerkt naar kinderen met goed ontwikkelde 21-eeuwse vaardigheden.

Hoe werkt het

De bijeenkomsten zijn deels visie vormend maar vooral praktisch van aard. De theorie is onderlegger voor de praktische keuzes voor de les van morgen.

Bijeenkomst 1: focus op lezen.
– Waarom niet iedereen leest
– Eigen methode onder de loep
– Hoe vind ik het goede boek?
– Hoe richt ik een stimulerende leesomgeving in?
– Lezen binnen een thema

Bijeenkomst 2: focus op spelling
– Eigen methode onder de loep
– Hoe maak ik spelling functioneel en betekenisvol?
– Motiverende schrijfopdrachten binnen thema maken
– Welke werkvormen sluiten hierbij aan?

Bijeenkomst 3: focus op woordenschat
– Woordenschatonderwijs bestaat niet…..
– Geen woordenschattraining…wat dan?
– Rijke leeromgeving neerzetten in thema’s
– Coöperatieve werkvormen om woordenschat te stimuleren

Bijeenkomst 4: leergesprekken voeren met kinderen
– Kinderen, de grootste schat aan informatie
– Oefenen van gesprekken voeren met kinderen
– Onderzoeksvragen formuleren en activiteiten maken
– Verkregen informatie inzetten in mijn thema

Bijeenkomst 5: focus op taal
– Eigen methode onder de loep
– Taal is geen apart vak
– Taal en thema, hoe combineer ik dat?
– Vanuit doelen naar betekenisvolle activiteiten

Bijeenkomst 6: rijk, rijker, rijkst!
– Samenhang tussen verschillende vakken
– Inzoomen en uitzoomen
– Denken vanuit leerlijnen
– Keuzes maken en lef hebben.

Voor wie

– Leerkrachten PO; SO en BAO
– Teams die op zoek zijn naar samenhang tussen de vakken lezen, spelling, taal en wereldoriëntatie

Trainer(s)

Paulien Holtkuile

Leerkracht en lees-taalspecialist op MLK en cluster twee onderwijs. Paulien heeft ruime ervaring in onderwijzen aan kinderen bij wie leren en communicatie niet vanzelfsprekend zijn. Doordat bij deze doelgroep geen enkele methode volledig aansluit bij de onderwijsbehoeftes, heeft zij ervaring met thematisch werken en heeft zij leerkrachten getraind op deze manier te werken.

Waar en wanneer

Incompany, datum en locatie in overleg.

Investering

Offerte op maat. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

NB: De deelnemer neemt de eigen methodes mee die tijdens de bijeenkomsten worden gebruikt.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden