Sociale Veiligheid op school

Oplossingsgerichte pestaanpak

Iedere school neemt Sociale Veiligheid op haar school serieus. Ieder kind, onze zorg! Vier woorden waar iedere school voor wil staan. Maar hoe geef je dat vorm? Scholen zijn sinds 2015 verplicht een protocol Sociale Veiligheid te hebben op de school. Doel is dat alle kinderen zich kunnen ontwikkelen in een veilige stimulerende omgeving en dat ieder kind met plezier naar school gaat, zich veilig en geborgen voelt op school en met respect wordt behandeld, maar ook andere kinderen en volwassenen met respect behandelt. De leerkracht is de cruciale factor als het gaat om het bieden van een sociaal veilig klimaat. Pestsituaties komen op iedere school voor. Adequaat handelen en allert zijn op signalen, kunnen er voor zorgen dat kinderen zich veilig voelen op school.

Resultaat

De kwaliteit en het vakmanschap van de leerkrachten worden vergroot. Ook het uitvoeren van het pestprotocol behoort tot de competenties van de leerkracht. Hiermee blijft de leerkracht iedere dag werken aan een veilig sociaal klimaat en is men scherp op signalen die wijzen op onveilige en pestsituaties.

Sociale veiligheid bieden vraagt om:

  • Inzicht te hebben op het eigen handelen
  • Het geven van positieve aandacht aan alle kinderen
  • Effectief handelen bij opvallend gedrag
  • Het oppikken van signalen
  • Preventief en adequaat ingrijpen
  • Nazorg en monitoring

Hoe werkt het

De leerdoelen zijn:

  • Positief gedrag stimuleren.
  • Het oplossen van geschillen.
  • Pesten of plagen. Geschillen of ruzie.
  • Welke interventies pas je toe.
  • Wat is ongewenst gedrag en hoe kun je dit ombuigen.
  • No blame aanpak/ oplossingsgerichte pestaanpak.
  • Pestprotocol.
  • Plan sociale veiligheid.

In twee bijeenkomsten worden bovenstaande onderwerpen behandeld. Ook kunt u als school een eigen aanbod aanvragen. Na een intake wordt uw organisatie in kaart gebracht en verwachtingen afgestemd.

Gespreksonderwerpen zijn:

  • Hoe is het pedagogisch klimaat in de school?
  • Wat is de visie van uw school en hoe verhoudt zich deze tot het sociale veiligheidsplan?
  • Hoe komt het plan er uit te zien?
  • Welke regels en afspraken zijn er en hoe verloopt de com-municatie met kinderen en ouders?
  • Hoe zorg je voor een goede doorgaande leerlijn?
  • Wat is de gewenste situatie en welke stappen gaan we daarvoor zetten?
  • Hoe zorg je ervoor dat de inzichten en kennis die zijn opgedaan in de training ook werkelijk een plek krijgen binnen de organisatie?

Voor wie

Scholen die invulling willen geven aan het actief burgerschap en een veilig doorgaand pedagogisch klimaat willen creëren.

Trainer(s)

Janet Meijer

Ervaren trainer met brede kennis van sociale veiligheid en gecertificeerde trainer Vreedzame School van Bureau Meesterschap. Janet geeft trainingen en coaching binnen onderwijs- en kinderopvangorganisaties.

Investering

Offerte op maat. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Gerlinde Noeken

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden