Focus op kwaliteit!

De rol van de intern begeleider is in beweging. Intern begeleiders worden gezien als belangrijke actoren als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs, schoolontwikkeling en de ondersteuning van leraren en leerlingen. Het vak van de intern begeleider is dynamisch.

Andere koers

Er is een duidelijke trend dat scholen een andere koers gaan varen, waarbij de leraren nog meer eigenaar worden van de kwaliteit van het onderwijs in de groep en samen met de intern begeleider en de directeur de onderwijskundige ontwikkeling van de school regisseren. Het optimaal leren van de leerlingen staat daarbij centraal en specifieke kwaliteiten van leraren worden ingezet waar ze het best tot hun recht komen. De school is een (professionele) leergemeenschap waar leerlingen zich ontwikkelen en het team zich met elkaar professionaliseert. In deze leergemeenschappen is een diversiteit aan rollen en taakinvullingen van de intern begeleider zichtbaar.

De intern begeleider en het doorontwikkelen tot kwaliteitscoördinator

De nieuwe opleiding ‘Van Intern begeleider naar Kwaliteitscoördinator’ staat nadrukkelijk stil bij actuele veranderingen in de visie op leren en het organiseren van onderwijsleeromgevingen, alsmede de consequenties daarvan voor de interne begeleiding.

Sleutelpositie
De intern begeleider in de rol van kwaliteitscoördinator heeft een sleutelpositie in het team, om samen met teamleden het leren van en met elkaar te versterken, altijd ten gunste van het optimaal tot leren komen van alle leerlingen. De kwaliteitscoördinator heeft geen beoordelende rol, werkt vanuit vertrouwen en ethisch perspectief, is integer vanuit het morele kompas om ‘de goede dingen te doen voor leerlingen’ en stelt van hieruit vragen als critical friend over leren en lesgeven: altijd met het doel de kwaliteit van het onderwijs te versterken.

Gezicht aan omvangrijke taak
De functie van de intern begeleider heeft veel verschillende invalshoeken en wordt op scholen op diverse manieren vormgegeven. Met deze opleiding wordt ‘een gezicht’ gegeven aan de diversiteit van de omvangrijke taak en wordt tegelijkertijd het werk van de intern begeleider in de rol van kwaliteitscoördinator gekaderd. De taken houden namelijk meer in dan de organisatie en coördinatie van extra ondersteuningsbehoeften van leerling en leraar. Op steeds meer scholen is die rol al aan het veranderen.

De belangrijkste ontwikkelingen focussen zich op het (meer) stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit. In het kader van de basis- en extra ondersteuning én het kwaliteitsbeleid op de scholen, zal de intern begeleider nadrukkelijker ingezet worden om de onderwijskwaliteit te versterken.

Gemeenschappelijke taal
De opleiding Kwaliteitscoördinator geeft invulling en duidelijkheid over de grote variatie aan taken en verantwoordelijkheden van intern begeleiders die doorontwikkelen tot kwaliteitscoördinator.
De opleiding komt de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs ten goede: het zorgt voor gemeenschappelijke taal.

Het curriculum en de leerinhoud van de opleiding zijn gebaseerd op de beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator (2022) die is vastgesteld door de LBBO en is tevens een handreiking om de huidige intern begeleiders te stimuleren zich verder te professionaliseren.

Doel van de opleiding
Het doel van de opleiding is om de taken en werkzaamheden van de intern begeleider in de rol van kwaliteitscoördinator te ontwikkelen en de competenties en/of bekwaamheidseisen, alsook de ethische aspecten, in het dagelijks handelen te integreren.

Er is een duidelijke trend dat scholen zich steeds meer ontwikkelen naar een lerende organisatie. In het team worden de leraren zelf eigenaar van de kwaliteitszorg en regisseren samen de onderwijskundige ontwikkeling van de school. Het optimaal leren van de leerlingen staat daarbij centraal en specifieke kwaliteiten van leraren worden ingezet waar ze het best tot hun recht komen.

De school als (professionele) leergemeenschap

De opleiding Kwaliteitscoördinator biedt ook een stevige basis om binnen jouw organisatie een transitie te maken naar een professionele cultuur.

De school wordt een (professionele) leergemeenschap. Er is sprake van het voortdurend samen delen, onderzoeken en verbeteren van de onderwijspraktijk. Het betreft het cyclisch leren van en met elkaar én met leerlingen en ouders. Het doel is altijd het versterken van de kwaliteit van onderwijs, leraarvaardigheden en het verbeteren van de leerresultaten van leerlingen, door er samen verantwoordelijk voor te zijn. Leraren leren bijvoorbeeld van en met elkaar wat betreft samenwerken en communiceren met ouders; ze bereiden samen de gesprekken doelgericht voor, observeren elkaar, geven elkaar effectieve feedback en evalueren hun gespreksvaardigheden, houding enzovoort. Deze manier van samenwerken en samen leren hangt nauw samen met de verschuiving van curatief werken naar preventief werken, signalen en observaties worden eerder gedeeld. De rol en taken van de intern begeleider verschuiven hiermee naar meer brede beleidsterreinen binnen de school.

Functie van de leraar
De taken van de intern begeleider richten zich op het professionaliseren van leraren, het bewaken van de onderwijskwaliteit en het (be)houden van de regie op de ondersteuningsstructuur.
De functie van leraar heeft de afgelopen jaren een duidelijke upgrade gekregen en bevat meer taken. Waarbij de insteek is dat de leraar zijn handelen opnieuw gaat herschikken met hetgeen is beschreven in de bekwaamheidseisen van leraren primair onderwijs. Kijkend naar het functieprofiel van de leraren, dan is het belangrijk dat scholen samen gaan bekijken hoe dat in de praktijk zijn invulling kan krijgen. Leraren mogen hun verantwoordelijkheid nemen om hun professioneel handelen in de school handen en voeten te geven met altijd als doel het onderwijs kwalitatief te versterken. Passend binnen een professionele cultuur, waarbij de leraar en de ander van het team er beter van wordt, de leraar zich verantwoordelijk voelt en zich ook als zodanig gedraagt. De leraar gaat onder andere gebruik maken van de reflectieve dialoog. Daarnaast mag het management een teamlid kritisch begrenzen bij het professionele handelen in de school.

De toekomst van de intern begeleider
Greven (2017) geeft in zijn boek ‘De toekomst van de intern begeleider’ aan dat de intern begeleider zich onder andere meer gaat richten op de volgende terreinen:

  • Het mede ontwikkelen van een vitale visie op leren en onderwijs.

    Het vertalen van deze visie naar de praktijk is een grote opgave en vergt veel aandacht. De intern begeleider speelt hierin een ondersteunende rol door de leraar/het team te begeleiden bij de uitvoering van de visie op leren in de praktijk. De uitvoering van deze visie heeft alles te maken met het (aan)leren en ontwikkelen van leraarvaardigheden ten gunste van de kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

  • Professionalisering van de leraar en het team.

    In scholen ontwikkelen zich diverse vormen van collegiale consultaties, gericht op het professionaliseren en verbeteren van het onderwijs. Teamleden bereiden samen lessen voor en bespreken elkaars lessen, delen informatie en geven elkaar adviezen en feedback over uitdagingen en eventuele problemen in de klas. De intern begeleider heeft in deze professionaliseringsslag een cruciale stimulerende rol, deelt nieuwe onderwijsinzichten en is de verbinder op de werkvloer.

  • Leren gaande houden van leraar en leerling en het stimuleren van professionele leercultuur.

    Vanuit de visie op leren en ontwikkelen voor het hele team, is de rol van de intern begeleider niet langer die van de vraagbaak voor de leraar, maar meer de ‘aanjager van de leercultuur’ in de school. De intern begeleider organiseert en stimuleert, samen met de schoolleider, het leren van de leraren; gericht op hun vaardigheden en competenties, zodat zij beter in staat zijn om het handelings- en opbrengstgericht werken in het (passend) onderwijs te realiseren.

Resultaat

Met de tweejarige opleiding Van IB’er naar Kwaliteitscoördinator professionaliseer jij je als intern begeleider. Je doet de benodigde kennis en vaardigheden op waarmee jij  als sterke professional de kwaliteit in scholen mede kan ontwikkelen, bewaken en borgen.

Samengevat
De intern begeleider als kwaliteitscoördinator:

  • is een critical friend van de directie en kan meewerken aan de onderwijsontwikkeling op school. Het doel hierbij is dat leraren centraal staan om goed onderwijs te geven (zie ook uitleg in de beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator (2022);

  • heeft de eigen professionaliteit, vaardigheden en competenties verbreed en is bekwaam in de drie domeinen van de kwaliteitscoördinator, waarbij de interpersoonlijke competenties als fundament dienen bij het doorontwikkelen van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator;

  • is toegerust in de nieuwe functie Kwaliteitscoördinator,met als doel om samen met de schoolleider en het team de kwaliteit van het onderwijs te vergroten en nog beter met het team in te spelen op de diversiteit van de schoolpopulatie. Waarbij o.a. het team een visie op leren heeft ontwikkeld, data-zingeving in leerteams gestalte heeft gegeven en er gezamenlijk met het team een visie op passend onderwijs is beschreven;

  • heeft het nieuwe beleidsplan Onderwijs en Kwaliteit voor de eigen school/stichting medeontwikkeld en is samen met de directeur uitvoeder, waarbij het essentieel is dat alle kinderen tot leren komen;
  • heeft fundamentele communicatieve vaardigheden ontwikkeld waardoor er op een professionele manier de juiste begeleiding, beslissingen en beïnvloeding kan worden bewerkstelligd;

  • heeft een basis voor een perspectief op andere functies (schoolleider, onderwijsadviseur, beleidsmedewerker onderwijs).

Diploma
De opleiding is erkend door de LBBO.
Wanneer de gehele tweejarige opleiding met goed gevolg is afgerond, ontvang je het post-HBO diploma: Kwaliteitscoördinator.

Hoe werkt het

De opleiding wordt vormgegeven in 12 dagen verspreid over 1,5 tot 2 jaar. Bij incompany trainingen worden de dagen afgestemd met de organisatie. In de eerste 8 dagen staan afwisselend één van de drie domeinen en de interpersoonlijke competenties(*) centraal. In de laatste modules worden de drie domeinen geïntegreerd. 

Studiebelasting
De opleiding heeft een studiebelasting van 224 uur. De studiebelasting is onder te verdelen in: 132 uur contacttijd waarvan 84 op de training en 48 uur contacttijd in de ELO, (elektronische leeromgeving) 92 uur zelfstudie en praktijkopdrachten.

Opbouw
Tijdens de opleiding geef je concreet uiting aan de drie domeinen van de kwaliteitscoördinator op jouw eigen school.  Je ontvangt theoretische modellen, achtergrondinformatie en voorbeelden van praktische toepassingen. Die informatie wordt in praktijk gebracht door het uitvoeren van opdrachten op jouw eigen school, met jouw eigen team, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van de datasystemen van jouw eigen school. Het is learning by doing. Je schrijft een reflectie en ontvangt  feedback van jouw mentor en medecursisten.

Binnen de thema’s wordt expliciet aandacht besteed aan het ontwikkelen van vakmanschap bij leraren. Daarnaast worden de complexe zorgvraagstukken binnen het onderwijs tegen het licht gehouden vanuit recent wetenschappelijk onderzoek.

Het analyseren, evalueren en doorontwikkelen van het kwaliteitssysteem van de eigen organisatie staan binnen de opleiding centraal. Naast de persoonlijke professionele ontwikkeling draag  je bij aan de ontwikkeling van het onderwijs op  jouw eigen school door het schrijven van een beleidsplan. Een breed gedragen visie vanuit de schoolleiding/bestuur over de ontwikkeling naar een professionele leercultuur is bij deze opleiding dan ook een pre.

Aanbeveling
Na het eerste jaar ontvang je een tussenevaluatie van de mentor  en een aanbeveling voor het wel of niet voortzetten van de opleiding naar het 2e jaar.

Tweede leerjaar
Het tweede leerjaar bestaat uit 4 theoretische dagen. De vier rollen worden hierbij geïntegreerd. Het is een verdieping van het eerste leerjaar waarbij specifieker op details van de kwaliteitscoördinator wordt ingegaan.

(*) De drie formele domeinen van de kwaliteitscoördinator en de interpersoonlijke competenties
De LBBO heeft in de nieuwe beroepsstandaard voor intern begeleider als kwaliteitscoördinator (2022) aangegeven dat de kwaliteitscoördinator drie domeinen uitvoert:

  1. De leercoördinator 
    Zij is de aanjager van de leercultuur. Zij stelt voortdurend de volgende vragen en stuurt op het leren van en met elkaar, zoals: ‘Hoe geven we inhoud aan een sterke onderwijskwaliteit? Wat gaat goed op de werkvloer en waar kunnen we als team in versterken?’ Zij adviseert en ondersteunt hierin de leerteams en is daarmee een ‘critical friend’ en tevens de begeleider in het ontwikkelingsproces.
  2. De trendanalist
    Zij bepaalt, samen met de leerteams, cyclisch (schoolbrede)ambities aan de hand van data, toetsgegevens en analyses. Inzicht in de kwalitatieve ontwikkeling van de school ontstaat door specifieke monitoring en vervolgens het uitzetten van onderzoek naar de sterke en zwakke kanten van het onderwijsleerproces, om deze vervolgens te borgen en/of te verbeteren. De focus ligt op het ondersteunen van leraren en leerteams bij het maken van diepte-analyses en het ontdekken van(school)trends. Dit wordt vervolgens vertaald in plannen van aanpak om daarmee het onderwijs te versterken.
  3. De zorgregisseur
    Zij regisseert samen met leraren de ondersteuning voor leerlingen en coördineert de uitvoering van goed en passend onderwijs voor alle leerlingen binnen de school en de wijk. Het verbinden van interne en externe inzet (passend onderwijs en/of jeugdhulp), samen met ouders en het vertalen naar het dagelijkse handelen van de leerkracht in de klas en op het plein. Extra focus ligt op het versterken van de leraren bij het cyclisch en professioneel handelen ten behoeve van die leerling met specifieke onderwijsbehoeften. De kwaliteitscoördinator heeft als zorgregisseur, kennis van de sociale kaart en de dynamieken die spelen in het samenwerken met jeugdzorg en andere externe professionals en heeft zich daardoor steeds meer ontwikkeld tot coördinator passend onderwijs.

De rol van de intern begeleider is niet langer de vraagbaak voor de leerkracht, maar wordt de ‘aanjager van de leercultuur’ in de school. De intern begeleider als kwaliteitscoördinator organiseert en stimuleert, samen met de schoolleider, het leren van de leraren; gericht op hun vaardigheden en competenties. Dit om beter in staat te zijn om het handelings- en opbrengstgericht werken in het (passend) onderwijs te realiseren. De intern begeleider groeit op deze manier door naar kwaliteitscoördinator. 

Interpersoonlijke competenties
Bij het gestalte geven van de drie eerdergenoemde domeinen, is de interpersoonlijke competentie het fundament. Bureau Meesterschap besteedt expliciete aandacht aan de interpersoonlijke competentie die ook als competitie in de beroepsstandaard voor intern begeleider als kwaliteitscoördinator (2022) is beschreven. De interpersoonlijke competenties zijn curiaal voor de doorontwikkeling van de intern begeleider naar kwaliteitscoördinator. Het doorontwikkelen van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator zal wat doen met je als persoon, maar ook met het team en de directeur. Kortom de hele school zal (moeten) gaan doorontwikkelen wil een school staan voor kwalitatief goed onderwijs anno 2023.

Voor wie

De opleiding Kwaliteitscoördinator richt zich met name op Intern begeleiders met een Master of Post HBO IB diploma en een ervaring als intern begeleider op een school.

De opleiding is voor intern begeleiders die:

  • De rol van onderwijskundige partner van de schoolleider verder willen ontwikkelen.
  • Willen professionaliseren in lijn met de meest recente ontwikkelingen in het onderwijs.
  • Willen bijdragen aan de kwaliteitsontwikkeling in het onderwijsaanbod.

Trainer(s)

Marjolein Morks

Trainer/ coach/ teambegeleider op het gebied van Professionele Communicatie en cultuur, Internationaal gecertificeerd NLP trainer en Transactionele Analyse Master class. Communicatietrainer van de opleiding: NLP Practioner, Resultaatgericht Coachen, Bouwcoördinator en IB opleiding van Bureau Meesterschap.

Femke van der Linden

Senior onderwijsadviseur trainer/ coach Passend Onderwijs en Professionele cultuur, trainer IB opleiding van Bureau Meesterschap. Heeft als IB-er ervaring met interprofessioneel samenwerken en is ook werkzaam als schoolleider. Is auditor, CLB coach en bovenschools projectleider 'onderzoekend leren'. Verder is ze medeauteur van de nieuwe Beroepsstandaard Kwaliteitscoördinator (LBBO, 2022).

Anneke Wierenga

Senior onderwijsadviseur trainer/ coach Passend Onderwijs, trainer van de opleiding IB van Bureau Meesterschap. Ervaring in het speciaal basisonderwijs, ervaren intern begeleider, PBS coach (gedrag), werkt nu als procesbegeleider ondersteuningsstructuur op het MBO, deeltijd docent (Persoonlijk Meesterschap) aan de Pabo, is daar ook assessor en praktijkcoach. Daarnaast registercoach, supervisor, werkt met NLP, TA en systemisch werk.

Nynke Mesken

Onderwijsadviseur en trainer van de opleiding IB en KC van Bureau Meesterschap. Ervaren leerkracht en intern begeleider in zowel regulier als het speciaal (basis)onderwijs, daarnaast ervaring als bovenschools kwaliteitsmedewerker passend onderwijs en in het begeleiden van teams in onderwijsontwikkeling.

Marco Knol

Contextueel coach en trainer in het contextuele gedachtegoed. Hij heeft ruime ervaring in het onderwijs: van leerkracht in het speciaal basisonderwijs en praktijkonderwijs tot IB’er in het primair basisonderwijs.

Hannah Blom

Onderwijsadviseur en trainer van Bureau Meesterschap, sterk gericht op voortdurende ontwikkeling. Hannah heeft ruime ervaring als intern begeleider en directeur. Naast haar werk als trainer is zij werkzaam als intern begeleider en is zij gediplomeerd kwaliteitscoördinator.

Marije Wind

Onderwijsadviseur en trainer van Bureau Meesterschap. Marije heeft ruime ervaring als intern begeleider. Naast haar werk als trainer is zij werkzaam als intern begeleider.

Mirjam Belle

Senior onderwijsadviseur, trainer en interim directeur bij Bureau Meesterschap. Mirjam heeft ervaring in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en directeur. Ze heeft orthopedagogiek gestudeerd en vanuit die studie een sterke analytische blik op zowel kind als de organisatie.

Waar en wanneer

  • Maandag 29 september 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 3 november 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 17 november 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 8 december 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 12 januari 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 9 februari 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 23 maart 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 20 april 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 21 september 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 26 oktober 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 7 december 2026 van 09:00 uur tot 16:00 uur
  • Maandag 18 januari 2027 van 10:30 uur tot 15:30 uur

Locatie: Assen

Investering

Uw investering bedraagt € 4.295,- p.p. inclusief lunch, materiaal en gebruik elektronische leeromgeving (ELO)

Onze opleiding Van IB-er naar Kwaliteitscoördinator (IB+) is opgenomen in het CPION Register. Deelnemers die met goed gevolg deelnemen aan deze Registeropleidingen, worden opgenomen in het Abituriëntenregister en ontvangen een officieel, erkend diploma.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden