Opleiding Gedragscoördinator
Zorg over de ontwikkeling van leerlingen hoort vaak bij zorgen rondom het gedrag. Beide kunnen niet los van elkaar worden gezien. Zorgen over de cognitieve ontwikkeling van leerlingen gaan vaak gepaard met problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling, zichtbaar in het gedrag van de leerling. Ook omgekeerd kan het gedrag van leerlingen de cognitieve ontwikkeling in de weg staan.
Vanuit wetenschappelijke studies weten we dat leerkrachten het lastig vinden om goed te kunnen omgaan met (moeilijk) gedrag. Sterker nog, zij voelen zich hierin onbekwaam en incompetent. Dit gegeven heeft een negatieve weerslag op hun handelen. Werkdruk en werklast nemen toe en het plezier in het werken in de groep neemt soms af.
Resultaat
Aan het eind van de opleiding kun je je eigen schoolbeleid maken samen met de directeur en/of de intern begeleider t.a.v. het omgaan met gedrag. Je kunt denken aan schoolbrede regels en afspraken, een verstevigd pedagogisch klimaat en het beter hanteren van ‘moeilijke’ leerlingen.
De training bestaat uit:
Hoe werkt het
Onze opleiding Gedragscoördinator bestaat uit zes modules en een slotbijeenkomst, inhoud van de modules. Totaal circa 80 uur.
Module 1 Schoolbreed gedragsbeleid
Zijn de schoolregels helder en doelmatig? De gedragscoördinator kijkt naar de eigen school en vanuit de aangegeven principes volgt een praktijkopdracht.
Module 2 Groepsdynamiek, een goede start, hoe doe je dat?
Wat zijn de kenmerken van een positieve groep en hoe krijgen leerkrachten voor elkaar dat een groep een positieve groepsnorm creëert? Immers, een goed begin is het halve werk.
Module 3 Basiscommunicatie
Waarom kan de ene leerkracht alles met ‘lastige’ leerlingen en een andere helemaal niets? Meer dan 80% van de problemen met leerlingen ontstaan vanuit interactieproblemen. Vanuit de theorie van de basiscommunicatie leert de gedragscoördinator via beelden te kijken naar de leerkracht.
Module 4 Gedragsstoornissen
Deze module zoemt in op de meest voorkomende gedragstoornissen zoals AD(H)D, PDD-NOS (ASS-problematiek), ODD, en hechtings- en angststoornissen. Naast kennis leert de gedragscoördinator vaardigheden om met deze specifieke leerlingen te kunnen omgaan en kan zo binnen de school als expert fungeren.
Module 5 Werkhouding en concentratie
Steeds meer wordt vanuit het onderwijs gehoord: “Leerlingen kunnen nauwelijks nog geconcentreerd werken of er is altijd geroezemoes in de klas”. Klopt dit beeld en… is het te veranderen?
Module 6 Inclusief en passend onderwijs
Kunnen we alle leerlingen, ook de leerlingen met gedragsproblemen, in onze school opvangen en wat zou hiervoor nodig zijn?
In elke module is ruimte voor de actuele praktijk vanuit de eigen school. Via intervisie kunnen problemen ingebracht worden.
Voor wie
Trainer(s)
Waar en wanneer
Locatie: Assen
Reacties van deelnemers:
Een mooie en praktische opleiding waarbij de focus ligt op een belangrijke voorwaarde bij het geven van goed onderwijs: het pedagogische klimaat van de school en het welbevinden van de leerling.
Ik sta steviger in mijn missie om gedrag goed op de kaart te krijgen én houden bij ons op school.
Een inspirerende opleiding in een ontspannen sfeer. Fijne positieve begeleiding en een stimulans om van alles te lezen over gedragsproblemen.
Een aanrader voor ieder die zich meer wil specialiseren op het gebied van gedrag wat met het oog op passend onderwijs een eye-opener kan zijn. Biedt houvast en geeft brede informatie.
Investering
Investering in deze opleiding is € 2.595,- inclusief lunch, materiaal, map en gebruik elektronische leeromgeving (ELO)
Optie: incompany training.
Totaal: ca. 80 uur (inclusief contacturen).
Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?
We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.