Opleiding Pré-KC

Deze verkorte opleiding is bedoeld voor startende intern begeleiders of leerkrachten die de opleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’ gaan volgen.

Resultaat

Door deze opleiding te volgen, word je voorbereid en leer je de basiskennis waarop je kan gaan bouwen in de vervolgopleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’.

De opleiding bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Handelingsgericht werken in de praktijk
  • Didactisch coachen
  • Jonge Kind
  • Interpersoonlijk handelen
  • Zicht op ontwikkeling/ basisondersteuning
  • Inclusief onderwijs, interprofessioneel werken
  • Sociaal emotioneel leren, gedrag en de rol van de KC’er
  • Professionele cultuur

Voor een goede startbekwaamheid voor de KC-opleiding is het voor leerkrachten en startende intern begeleiders wenselijk om de basiskennis aangeleerd te krijgen.

Hoe werkt het

De opleiding bestaat uit verschillende onderwerpen:

Handelingsgericht werken in de praktijk
De onderwijsstructuur vertalen naar het dagelijkse handelen

  • Hoe moet je als school, groepsleerkracht en intern begeleider het dagelijkse handelen in de groep(en) volgen en noteren.
  • Hoe analyseer je het dagelijkse handelen in de groepen en op schoolniveau?
  • Welke acties vloeien voort uit de analyses?
  • Welke rol speelt de intern begeleider bij het vertalen van de ondersteuningsstructuur naar het dagelijkse handelen.
  • Wat zegt de onderwijsinspectie en het onderwijsveld over de ins en outs van de vertaling van de onderwijsstructuur naar het dagelijkse handelen?

Didactisch coachen
De leerkracht staat centraal, verbeteren van instructie, verbeteren van lessen en vakmanschap.

  • Didactiek
    – Technieken om leerlingen te laten excelleren
    – Scaffolding: telkens een stapje hoger
    – Feedback aan leerlingen
  • Omgaan met weerstand
  • Leerprocesgerichte feedback
  • Reflectieve dialoog
    – Hulpkaart professionele dialoog
    – Groslijst met vragen voor het voeren van de (professionele) dialoog
  • Kijkwijzer (zelf ontwikkelen aan de hand van enkele voorbeelden)

Jonge Kind
Focus op kwaliteit…en hoe ziet dat er dan uit in de onderbouw?
Spelen + leren = ontwikkelen
Alles begint met een goed beredeneerd aanbod en een rijke speel leeromgeving. Het is een kunst om dit zo effectief mogelijk aan de voorkant te organiseren.

Een kleuter leert, gedreven door zijn nieuwsgierigheid, al spelend en handelend in allerlei situaties die voor hem/haar betekenisvol zijn. De didactische uitdaging waar de leerkracht elke dag voor staat is om deze natuurlijke wijze van leren te verbinden met de leerdoelen die aansluiten bij de leerstof in groep 3. Maar hoe ziet dit er dan uit in de praktijk? Leerkrachten begeleiden de kleuters door instructie en interactie te bieden op de zone van de naaste ontwikkeling. In deze module neem ik jullie mee via de theorie mee naar de praktijk, jullie school. Wat doen we allemaal samen in de grote kring en wat is effectiever in kleine groepjes. Hoe wordt er zo optimaal mogelijk geleerd.

Interpersoonlijk handelen
Een intern begeleider op een basisschool moet interpersoonlijk competent zijn omdat hij of zij continu samenwerkt met leerkrachten, ouders en externe specialisten om de ontwikkeling van leerlingen optimaal te ondersteunen. Dit vraagt om sterke communicatieve vaardigheden, het vermogen om lastige gesprekken op een constructieve manier te voeren en het tactvol begeleiden van collega’s in hun professionele groei. Daarnaast is het essentieel om weerstand en verschillende perspectieven te kunnen hanteren zodat samenwerking effectief blijft en de focus op het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen behouden wordt. In de module Interpersoonlijke communicatie worden de volgende onderdelen getraind:
– Professionele communicatie
– Basis coachvaardigheden
– Oplossingsgericht communiceren bij weerstand en conflict
– Bevorderen van veranderingsbereidheid
– Begrenzen van ongewenst gedrag en bijdragen aan een veilig werkklimaat.

Zicht op ontwikkeling/basisondersteuning
De ondersteuningsstructuur gekoppeld aan zicht op ontwikkeling.

  • Hoe richt je als school een duidelijke ondersteuningsstructuur in?
  • Inzoomen op de ondersteuningsstructuur (basisondersteuning, extra ondersteuning binnen de basisondersteuning en de extra ondersteuning) van je eigen school.
  • Welke rol speelt de intern begeleider bij het vertalen van deze ondersteuningsstructuur naar het dagelijkse handelen gekoppeld aan ‘Zicht op ontwikkeling’.
  • Wat zegt het inspectiekader over ‘Zicht op ontwikkeling” (OP2) en wat betekent dit voor de praktijk.
  • Inzoomen op het OPP.

Inclusief onderwijs, interprofessioneel werken
Wat is inclusief onderwijs; waar hebben we het over en hoe verhouden we ons nu ten aanzien van inclusief onderwijs. Waar komen we vandaan (geschiedenis) en stand van zaken binnen de huidige scholen. We kijken naar de ontwikkelingen binnen Nederland, de werkagenda en de doelen. Ook staan we stil bij de agenda van het samenwerkingsverband op dit gebied. Hoe zorg je voor ontwikkeling van inclusief denken en handelen binnen het onderwijs. Wat is interprofessioneel samenwerken en welke ontwikkeling is er gaande. Hoe wordt er interprofessioneel samengewerkt en hoe kun je dat verder ontwikkelen vanuit je rol als KC’er.

Sociaal emotioneel leren, gedrag en de rol van de KC
Het belang en de plek van sociaal emotioneel leren binnen de school; methoden en manieren van werken. Kijkend naar je eigen school;

  • De doorgaande lijnen binnen de school
  • Grenzen van gedrag
  • Regels en consequenties
  • Anti pestbeleid
  • Implementatie, borging en de rol van de KC’er

Professionele cultuur
De professionele schoolcultuur is een voorwaarde voor ontwikkeling van de school en het waarmaken van de visie van de school. Cultuur is vaak onbewust, maar zeer nadrukkelijk in de school aanwezig. Ongeschreven regels, gewoontes in en rond de school waar we vaak niet eens meer bij stilstaan, maar waar we wel naar handelen.

Als we het hebben over de professionele cultuur, hebben we het vooral over de koers van de school en de omgangscultuur; al het gedrag van de teamleden dat (wel of niet) bijdraagt aan het bereiken van de gestelde doelen binnen de school, maar ook dat wat (wel of niet) bijdraagt aan het welbevinden van jezelf en de ander. We gaan het hebben over hoe belangrijk een professionele cultuur is voor de ontwikkeling van de school, waarom dat zo is en hoe je deze cultuur kunt versterken en ontwikkelen.

Voor wie

De verkorte vooropleiding is bedoeld voor leerkrachten of startende intern begeleiders die de overstap naar IB/KC willen maken en door willen groeien naar de opleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’.

Trainer(s)

Femke van der Linden

Senior onderwijsadviseur trainer/ coach Passend Onderwijs en Professionele cultuur, trainer IB opleiding van Bureau Meesterschap. Heeft als IB-er ervaring met interprofessioneel samenwerken en is ook werkzaam als schoolleider. Is auditor, CLB coach en bovenschools projectleider 'onderzoekend leren'. Verder is ze medeauteur van de nieuwe Beroepsstandaard Kwaliteitscoördinator (LBBO, 2022).

Marije Wind

Onderwijsadviseur en trainer van Bureau Meesterschap. Marije heeft ruime ervaring als intern begeleider. Naast haar werk als trainer is zij werkzaam als intern begeleider.

Janet de Vink

Specialist Jonge Kind en trainer van Bureau Meesterschap.

Nynke Mesken

Onderwijsadviseur en trainer van de opleiding IB en KC van Bureau Meesterschap. Ervaren leerkracht en intern begeleider in zowel regulier als het speciaal (basis)onderwijs, daarnaast ervaring als bovenschools kwaliteitsmedewerker passend onderwijs en in het begeleiden van teams in onderwijsontwikkeling.

Marjolein Morks

Trainer/ coach/ teambegeleider op het gebied van Professionele Communicatie en cultuur, Internationaal gecertificeerd NLP trainer en Transactionele Analyse Master class. Communicatietrainer van de opleiding: NLP Practioner, Resultaatgericht Coachen, Bouwcoördinator en IB opleiding van Bureau Meesterschap.

Anneke Wierenga

Senior onderwijsadviseur trainer/ coach Passend Onderwijs, trainer van de opleiding IB van Bureau Meesterschap. Ervaring in het speciaal basisonderwijs, ervaren intern begeleider, PBS coach (gedrag), werkt nu als procesbegeleider ondersteuningsstructuur op het MBO, deeltijd docent (Persoonlijk Meesterschap) aan de Pabo, is daar ook assessor en praktijkcoach. Daarnaast registercoach, supervisor, werkt met NLP, TA en systemisch werk.

Waar en wanneer

Wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwe data? Neem dan gerust contact met ons op via de mail secretariaat@bureau-meesterschap.nl of telefonisch via (0592) 304040.

Investering

De investering bedraagt €2.195,00 p.p. inclusief lunch, materiaal en gebruik elektronische leeromgeving (ELO).

Combinatievoordeel
Schrijf je gelijktijdig in voor de opleiding Pré-KC en de opleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’, dan bieden we je een aantrekkelijke korting van 10%. Aanmelden voor het pakket kan via a.devegt@bureau-meesterschap.nl.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden