Lastige gesprekken met ouders;
uw eigen beroepshouding (en kennis) staat centraal!

Omgaan met ouders gaat meestal goed, maar kan soms wel eens als lastig worden ervaren. Hoe reageert u bijvoorbeeld op ouders die nogal mondig of veeleisend zijn? Uit onderzoek blijkt dat veel leerkrachten  wel eens lastige gesprekken moeten voeren, maar daar nauwelijks op  zijn voorbereid. Zeker voor jonge startende leerkrachten is het vaak erg spannend. Dit komt ook omdat het nauwelijks aan de orde is geweest in hun opleiding.

Ouderbetrokkenheid gaat echter niet zozeer over gesprekstechnieken, maar vooral over eigen opvattingen en overtuigingen over ouders, en kennis van bepaalde psychologische processen. En dat gaat verder dan het oefenen van lastige gesprekken met ouders. Zoals pedagogiek meer is dan het oefenen van gesprekken met leerlingen. Werken aan ouderbetrokkenheid is vooral werken aan uw eigen beroepshouding en -kennis, die basis moet op orde zijn. Het alleen maar oefenen van gesprekken zonder deze basis heeft doorgaans weinig effect. U traint immers alleen vaardigheden zonder te begrijpen wat er precies gebeurt.

Resultaat

In deze training krijgt u in twee dagdelen zicht op nieuwe mogelijkheden van uw persoonlijke communicatie met ouders. U wordt sterker, flexibeler en vaardiger in al uw gesprekken, maar zeker in de soms lastige gesprekken met ouders.

Hoe werkt het

Dagdeel 1

Ouderbetrokkenheid & grenzen

  • Deelnemers weten na afloop wat ouderbetrokkenheid wel maar ook niet inhoudt.
  • Deelnemers weten na afloop met welke psychologische processen ouders hebben te maken wat grotendeels hun (onhandig) handelen verklaart.
  • Deelnemers weten hoe zij als professionals zelf risico’s veroorzaken waardoor een samenwerking met ouders soms tot spanningen leidt (te mondige ouders, veeleisende ouders enzovoort).
  • Deelnemers reflecteren op hun eigen handelen ten aanzien van ouderbetrokkenheid, want het gedrag van ouders is doorgaans een afspiegeling van het teamgedrag (of van de individuele medewerkers).
  • Deelnemers weten hoe ze ouderbetrokkenheid efficiënt en effectief vorm kunnen geven zodat spanningen kunnen worden voorkomen.
  • Deelnemers zijn geïnspireerd om ouderbetrokkenheid waar nodig te verbeteren.
  • Deelnemers voelen zich meer competent om met de ouders samen te werken, weten bijvoorbeeld op een effectieve manier (preventief) grenzen te stellen en begrijpen ouders beter in hun grensoverschrijdend gedrag.

Het eerste dagdeel is een interactieve presentatie met voorbeelden, humor en in de spiegel kijken.

Dagdeel 2

In het tweede dagdeel wordt er vooral aandacht besteed aan het thema ‘grenzen’: hoe stel ik grenzen, een combinatie van enkele oefeningen onderbouwd met communicatietheorie.

NB Ook zeer ervaren collega’s ervaren deze training als zeer nuttig, soms alleen omdat hun handelen wordt onderbouwd met theorie zodat ze weten waarom ze wat doen

Voor wie

Leerkrachten Primair onderwijs, onderwijsassistenten en pedagogische medewerkers.

Trainer(s)

Peter de Vries

Verzorgt lezingen en trainingen en begeleidt scholen in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast doet hij promotieonderzoek over ouderbetrokkenheid. Peter was bijna tien jaar leraar in het basis- en speciaal basisonderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen met een meervoudige beperking. Peter komt zelf als ouder op school en heeft meerdere boeken over ouderbetrokkenheid op zijn naam staan.

Waar en wanneer

Wil je meer informatie ontvangen over deze training? Neem dan gerust contact met ons op via de mail of telefonisch via (0592) 304040.

Investering

Offerte op maat. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden