Geslaagd symposium over Hoogbegaafdheid voor het onderwijs!
GRONINGEN – Woensdagmiddag 11 oktober bezochten ruim 300 onderwijsprofessionals
Martiniplaza. Leerkrachten, docenten, intern begeleiders en orthopedagogen uit het basis- en
voortgezet onderwijs namen deel aan het Symposium Hoogbegaafdheid, dat georganiseerd werd
door het Samenwerkingsverband PO 20.01 en Bureau Meesterschap. Doel van het symposium was
verdiepen en verbinden. Verdiepen in kennis op het gebied van hoogbegaafdheid en verbinden in
de regio tussen primair en voortgezet onderwijs.
De afgelopen vier jaar heeft het Samenwerkingsverband PO 20.01 intensief gewerkt aan het
verbeteren van onderwijs en de ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen. Ook in het
voortgezet onderwijs zijn er mooie stappen gezet. Door het vergroten van expertise bij
leerkrachten en het stimuleren van kennisdeling, beoogt de organisatie om scholen te
ondersteunen bij het ontwikkelen van initiatieven op het thema hoogbegaafdheid. Het
Samenwerkingsverband faciliteert verbindingen in de regio, bijvoorbeeld met
hoogbegaafdheidsnetwerken en het inzetten van HB-experts om scholen te ondersteunen.
In Nederland is ruim 2% van de leerlingen op de basisschool hoogbegaafd. Inez Töben, één van de
kartrekkers bij het Samenwerkingsverband: “Het is van groot belang dat er binnen het onderwijs
aandacht is voor dit thema. Omdat deze leerlingen lang niet altijd gezien worden en niet het
aanbod krijgen dat ze nodig hebben om in ons systeem te kunnen leren en ontwikkelen. Het is ook
voor deze kinderen van groot belang om zichzelf te mogen zijn.”
Bij niet-passend aanbod dreigen kinderen tussen wal en schip te vallen en neemt de kans op uitval
toe. Binnen de groep van zogenaamde ‘thuiszitters’ zijn er vandaag de dag veel hoogbegaafde en
dubbel bijzondere leerlingen, dit zijn leerlingen met een gave, maar ook met een uitdaging qua
leren en ontwikkeling, zoals ADHD, een stoornis uit het autismespectrum (ASS) of een leerstoornis.
Uit onderzoek blijkt dat veel van deze leerlingen niet of onvoldoende worden onderkend en
herkend. Daardoor voelen ze zich niet gezien en gehoord, raken gedemotiveerd in het
onderwijssysteem, en verlaten vaak vroegtijdig de school.
Als keynote spreker gaf Professor dr. Alexander Minnaert een lezing over de perspectieven en
samenwerken voor hoogbegaafde en dubbel bijzondere leerlingen. Hij hield een gepassioneerd
pleidooi en sloot af door het belang te benadrukken om verder te kijken: ‘look behind the surface’.
Klokhuis-presentatrice Dolores Leeuwin sloot als ervaringsdeskundige hier naadloos op aan met
haar persoonlijke verhaal. Dolores ontdekte op latere leeftijd dat ze hoogbegaafd is. Daarna
ontstond er onder leiding van Dolores een levendige discussie tussen de aanwezigen en een panel
met leden uit het basis- en voortgezet onderwijs. Duidelijk werd vooral het belang van de
overdracht van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, het is nodig om elkaar daarbij nog
meer te vinden. Tot slot konden de deelnemers kiezen uit tien inspirerende en verdiepende
workshops.
De organisatie kijkt tevreden terug op het symposium. “Tegelijkertijd realiseren we ons dat we er
nog niet zijn. We hebben met elkaar nog veel werk te verzetten. We gaan zeker verder op het pad
dat we al zijn ingegaan”, aldus Töben.