Werkbeleving & Werkklimaatonderzoek (WWO)

Een goed professioneel werkklimaat voorwaarde voor goede opbrengsten.

Professionele cultuur

De positie van de leerkracht, de directie en het team krijgen veel aandacht.
De competentieontwikkeling staat centraal in de loopbaanontwikkeling.
Het onderwijs moet perspectief bieden om uit te groeien naar een volwassen arbeidsorganisatie.
In dat kader is het van belang dat de besturen zicht krijgen op het professioneel welbevinden en het werkklimaat op de scholen. Deze beide zaken zijn uitstekende voorspellers voor het ontstaan van succesvolle onderwijsorganisaties. Tevens is een goed professioneel werkklimaat voorwaarde voor goede opbrengsten.

Dit instrument brengt op een doelmatige en zorgvuldige wijze de beleving van het professionele welbevinden in kaart. De uitkomsten van dit onderzoek geven een solide basis om de gesignaleerde knelpunten op een goede manier op te lossen.

De categorieën van WWO

Werkklimaat en professioneel welbevinden zijn op het eerste gezicht moeilijk tastbare begrippen. Toch is uit de literatuur voldoende bekend dat arbeidsmotivatie en de tevredenheid van de medewerkers goede voorspellers zijn voor het ontstaan van succesvolle onderwijsorganisaties. Motivatie, werkplezier en professioneel handelen geven de medewerkers de gelegenheid hun verborgen krachten aan te spreken, waardoor de collega’s elkaar inspireren tot het realiseren van uitdagend onderwijs.
In dit instrument WWO zijn de zaken over werkklimaat en professioneel welbevinden geoperationaliseerd in zes categorieën:

  • Werkomstandigheid
  • Collegiale steun
  • Werkdruk
  • Relatie met de leiding
  • Spanningsonderzoek
  • Stressgevoeligheid

Deze samenbundeling van categorieën kleuren het professionele welbevinden, het werkklimaat en de arbeidsmotivatie.

Het instrument WWO (0-meting) is valide en betrouwbaar. Het onderzoek bestaat uit individuele interviews aan de hand van stellingen, rapportage, conclusie en aanbevelingen. 

Optie: Het instrument kan gebruikt worden naast de kwaliteitsmeting  (competentiemetingen) van de leerkrachten om zo het beeld van onderwijskwaliteit en werkbeleving/samenwerking  gezamenlijk in kaart te brengen. Zo zijn onderwijskwaliteit en professionele cultuur gekoppeld.

Offerte op maat, neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Gerlinde Noeken

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden