Opleiding Pré-KC
Deze verkorte opleiding is bedoeld voor startende intern begeleiders of leerkrachten die de opleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’ gaan volgen.
Resultaat
Door deze opleiding te volgen, word je voorbereid en leer je de basiskennis waarop je kan gaan bouwen in de vervolgopleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’.
De opleiding bestaat uit de volgende onderwerpen:
Voor een goede startbekwaamheid voor de KC-opleiding is het voor leerkrachten en startende intern begeleiders wenselijk om de basiskennis aangeleerd te krijgen.
Hoe werkt het
De opleiding bestaat uit verschillende onderwerpen:
Handelingsgericht werken in de praktijk
De onderwijsstructuur vertalen naar het dagelijkse handelen
Didactisch coachen
De leerkracht staat centraal, verbeteren van instructie, verbeteren van lessen en vakmanschap.
Jonge Kind
Focus op kwaliteit…en hoe ziet dat er dan uit in de onderbouw?
Spelen + leren = ontwikkelen
Alles begint met een goed beredeneerd aanbod en een rijke speel leeromgeving. Het is een kunst om dit zo effectief mogelijk aan de voorkant te organiseren.
Een kleuter leert, gedreven door zijn nieuwsgierigheid, al spelend en handelend in allerlei situaties die voor hem/haar betekenisvol zijn. De didactische uitdaging waar de leerkracht elke dag voor staat is om deze natuurlijke wijze van leren te verbinden met de leerdoelen die aansluiten bij de leerstof in groep 3. Maar hoe ziet dit er dan uit in de praktijk? Leerkrachten begeleiden de kleuters door instructie en interactie te bieden op de zone van de naaste ontwikkeling. In deze module neem ik jullie mee via de theorie mee naar de praktijk, jullie school. Wat doen we allemaal samen in de grote kring en wat is effectiever in kleine groepjes. Hoe wordt er zo optimaal mogelijk geleerd.
Interpersoonlijk handelen
Een intern begeleider op een basisschool moet interpersoonlijk competent zijn omdat hij of zij continu samenwerkt met leerkrachten, ouders en externe specialisten om de ontwikkeling van leerlingen optimaal te ondersteunen. Dit vraagt om sterke communicatieve vaardigheden, het vermogen om lastige gesprekken op een constructieve manier te voeren en het tactvol begeleiden van collega’s in hun professionele groei. Daarnaast is het essentieel om weerstand en verschillende perspectieven te kunnen hanteren zodat samenwerking effectief blijft en de focus op het welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen behouden wordt. In de module Interpersoonlijke communicatie worden de volgende onderdelen getraind:
– Professionele communicatie
– Basis coachvaardigheden
– Oplossingsgericht communiceren bij weerstand en conflict
– Bevorderen van veranderingsbereidheid
– Begrenzen van ongewenst gedrag en bijdragen aan een veilig werkklimaat.
Zicht op ontwikkeling/basisondersteuning
De ondersteuningsstructuur gekoppeld aan zicht op ontwikkeling.
Inclusief onderwijs, interprofessioneel werken
Wat is inclusief onderwijs; waar hebben we het over en hoe verhouden we ons nu ten aanzien van inclusief onderwijs. Waar komen we vandaan (geschiedenis) en stand van zaken binnen de huidige scholen. We kijken naar de ontwikkelingen binnen Nederland, de werkagenda en de doelen. Ook staan we stil bij de agenda van het samenwerkingsverband op dit gebied. Hoe zorg je voor ontwikkeling van inclusief denken en handelen binnen het onderwijs. Wat is interprofessioneel samenwerken en welke ontwikkeling is er gaande. Hoe wordt er interprofessioneel samengewerkt en hoe kun je dat verder ontwikkelen vanuit je rol als KC’er.
Sociaal emotioneel leren, gedrag en de rol van de KC
Het belang en de plek van sociaal emotioneel leren binnen de school; methoden en manieren van werken. Kijkend naar je eigen school;
Professionele cultuur
De professionele schoolcultuur is een voorwaarde voor ontwikkeling van de school en het waarmaken van de visie van de school. Cultuur is vaak onbewust, maar zeer nadrukkelijk in de school aanwezig. Ongeschreven regels, gewoontes in en rond de school waar we vaak niet eens meer bij stilstaan, maar waar we wel naar handelen.
Als we het hebben over de professionele cultuur, hebben we het vooral over de koers van de school en de omgangscultuur; al het gedrag van de teamleden dat (wel of niet) bijdraagt aan het bereiken van de gestelde doelen binnen de school, maar ook dat wat (wel of niet) bijdraagt aan het welbevinden van jezelf en de ander. We gaan het hebben over hoe belangrijk een professionele cultuur is voor de ontwikkeling van de school, waarom dat zo is en hoe je deze cultuur kunt versterken en ontwikkelen.
Voor wie
De verkorte vooropleiding is bedoeld voor leerkrachten of startende intern begeleiders die de overstap naar IB/KC willen maken en door willen groeien naar de opleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’.
Trainer(s)
Waar en wanneer
Wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwe data? Neem dan gerust contact met ons op via de mail secretariaat@bureau-meesterschap.nl of telefonisch via (0592) 304040.
Investering
De investering bedraagt €2.195,00 p.p. inclusief lunch, materiaal en gebruik elektronische leeromgeving (ELO).
Combinatievoordeel
Schrijf je gelijktijdig in voor de opleiding Pré-KC en de opleiding ‘Van Intern Begeleider naar Kwaliteitscoördinator’, dan bieden we je een aantrekkelijke korting van 10%. Aanmelden voor het pakket kan via a.devegt@bureau-meesterschap.nl.
Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?
We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.