Burgerschap in het dagelijks handelen

Onder burgerschap verstaan we de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij en die helpen vormgeven. Burgerschapsvorming brengt jongeren de kennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben, om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. Het is geen vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om deze taak uit te voeren, de inspectie ziet hierop toe. Bij Burgerschap hoort bijvoorbeeld vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, stemrecht, recht op onderwijs, recht op een uitkering.
Aandacht krijgt de participatie: actief meedoen aan de maatschappij. Bijvoorbeeld door te werken, onderwijs te volgen of het bezoeken van culturele activiteiten.

Resultaat

In deze maatwerktraining wordt door het volgen van een aantal stappen duidelijk welke onderdelen van Burgerschap reeds in het huidige aanbod van de school verweven zitten en welke onderdelen nog toegevoegd moeten worden. Naar aanleiding van het opmaken van die balans kan worden overwogen wat wenselijk is. Bijvoorbeeld de aanschaf van een volledig lesprogramma (bijvoorbeeld De Vreedzame School of aanvulling Kwink voor Burgerschap en Mensenrechten) of dat er door een paar kleine toevoegingen en/of aanpassingen aan het reguliere aanbod, voldaan kan worden aan de eisen van Burgerschapsonderwijs (in relatie tot de opgestelde visie en gestelde eisen vanuit het ministerie van Onderwijs).

Door de stappen in deze volgorde na te lopen wordt ook duidelijk in hoeverre concrete vormgeving van kernwaarden van het onderwijs op school, bijdragen aan burgerschapsonderwijs.

Hoe werkt het

In een of twee bijeenkomsten van 2 tot 2,5 uur brengen we de huidige stand van zaken in kaart:

  • Is er op de school een visie op Burgerschap?
  • Staan de speerpunten aangaande burgerschapsonderwijs beschreven in schoolplan en/of schoolgids?
  • Zijn alle leerkrachten op de hoogte van de betekenis en inhoud van Burgerschap?
  • Is de eventuele opgestelde visie vertaald in een planmatig aanbod > leerplan?
  • Is er zicht op de resultaten als gevolg van het opgestelde leerplan?
    (Zodat inzichtelijk en duidelijk wordt of de aangeboden onderdelen bijdragen aan de realisering van de beoogde doelen).

Indien bovenstaande onvoldoende of onduidelijk is kunnen de volgende stappen worden doorlopen:

Mogelijk stappenplan*:

  • Burgerschap definiëren en visie vaststellen
  • Concrete leerdoelen formuleren
  • Lesstof en activiteiten vaststellen
  • Samenhang aanbrengen (gekozen lesstof koppelen aan vakken/ domeinen/ methoden/ lessen)
  • Doen, uitvoeren van het opgestelde onderwijsaanbod > leerplan
  • De resultaten in kaart brengen
  • Burgerschapsonderwijs evalueren en bespreken

* IJkpunten voor goed Burgerschapsonderwijs, opgesteld door Sociale Kwaliteit Onderwijs, PORaad, VOraad en School & veiligheid.

Voor wie

Schoolteams, om zich bewust te worden van wat burgerschap is en hoe ze daar vorm aan kunnen geven in het dagelijks handelen.

Trainer(s)

Janet Meijer

Ervaren trainer met brede kennis van sociale veiligheid en gecertificeerde trainer Vreedzame School van Bureau Meesterschap. Janet geeft trainingen en coaching binnen onderwijs- en kinderopvangorganisaties.

Waar en wanneer

Incompany – datum, tijd en locatie in overleg.

Investering

Offerte op maat. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden