Hoe worden we een professioneel team?

Het onderwijs is dynamisch. Verbetertrajecten volgen elkaar snel op. Met welk gewenst effect? Is er sprake van duurzame verandering en kwaliteitsverbetering? Een professionele cultuur is voorwaarde voor de totstandkoming van kwaliteitsverbetering en opbrengsten. Vraag: Hoe worden we een professioneel team? Het traject Dubbel Dynamiek biedt een antwoord.

Resultaat

Het project Dubbel Dynamiek van Bureau Meesterschap richt zich op de cultuurontwikkeling en het professioneel handelen van de teamleden en de directie. Het traject combineert de elementen van professioneel gedrag (voorwaardelijk) en de onderwijskundige ontwikkeling/verbetering van de school.

  • Zorg en Begeleiding.
  • Onderwijsaanbod.
  • Onderwijsleerproces.
  • Kwaliteitszorg.
  • Aansturing door het management.

Het traject Dubbel dynamiek leert teams:

  • Een gezamenlijk bewustzijn van de verandercapaciteit van het totale team en van de individuen daarin
  • Een lerende houding t.o.v. elkaar; met én van elkaar leren
  • Het vergroten van vertrouwen
  • Verbeteren van samenwerking en communicatie
  • Het aannemen van de professionele rol als leerkracht en als teamlid
  • De schoolleider op voldoende niveau leidinggeven aan de school, waarbij betrokkene elk van de competenties aantoonbaar ontwikkelt
  • Over groepsgericht leiderschap gericht op samenwerking en communicatie
  • Reflectie op eigen handelen. Zelfsturing
  • Interpersoonlijke competenties
  • Het aansturen van professionals
  • De borging van gemaakte afspraken

Hoe werkt het

Het traject bestaat uit: Teamtraining/coaching • Individuele coaching • Klassenbezoeken • Coaching ‘on the job’ • Monitoring • Gezamenlijke startdag


Er wordt een onderzoek gedaan naar de huidige schoolcultuur. Hiermee krijgt u informatie over:

  • Welke stijl(-en) zijn dominant?
  • Hoe sterk is de sub-cultuur?
  • Welke cultuuraspecten werken voor en welke tegen onze doelstellingen?
  • Aan welke gebieden moet gewerkt worden waardoor gewenste doelen kunnen worden bereikt?
  • Waar bestaan weerstanden tegen veranderingen?
  • Hoe is de veerkracht van de organisatie?
  • Welke cultuurfactoren zijn van invloed op ziekte en verzuim?

De uitkomst van het onderzoek wordt vertaald naar een plan van aanpak waarbij het team gerichte training krijgt op:

Communicatie • Relatie • Rol als leerkracht en als teamlid • Prestatiemotivatie

De training wordt ingebed in het onderwijskundige verbetertraject (bijv. een taal- of rekenpilot).

Voor wie

Het project Dubbel Dynamiek is interessant voor schoolteams die open staan voor feedback op hun professioneel handelen als directielid, teamlid en als leerkracht. Zij leren essentiële vaardigheden om constructief samen te werken, effectief te communiceren en te werken aan een professionele houding. De training doet een beroep op verstand, gevoel en gedrag, vaardigheden en overtuigingen!

Trainer(s)

Annemieke Westra

Senior onderwijsadviseur, specialist Professionele cultuur, communicatie en verandermanagement.

Waar en wanneer

Incompany-aanbod. Datum en locatie in overleg.

Reacties over eerdere trajecten:

Dubbel Dynamiek geeft ons als team vertrouwen. Kansen en mogelijkheden worden zichtbaar. Door jullie inbreng wordt de puber weer puber i.p.v. ‘een probleem’.
Voortgezet Speciaal Onderwijs
Orthopedagoog
Praktisch gericht, goed toepasbaar. Kundige leiding, inspirerend.
B. Korenstra
Sneek

Investering

Voor de uitvoering is minimaal een jaar nodig. In overleg worden de mogelijkheden voor subsidie met u besproken.

Offerte op maat, neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie?

Voor meer informatie kun je
contact opnemen met:


Anouk de Vegt

Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?

We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.

T: (0592) 30 40 40
Alle contactmogelijkheden