Verbinding maken tussen lezen, spelling, taal en wereldoriëntatie
We weten al lang dat de leerkracht het verschil kan maken tussen goed en beter onderwijs. Met methodes die leerdoel dekkend zijn kunnen kinderen met een goede basis de basisschool verlaten. Beter onderwijs gaat verder dan dat. Beter onderwijs biedt een uitdagende leeromgeving, zet kinderen aan het denken, prikkelt tot het stellen van vragen. Dan zijn kinderen gemotiveerd en betrokken!
Er is samenhang tussen de verschillende lessen doordat er wordt gewerkt in thema’s. Kinderen doen veel leerervaringen op, reflecteren hierop en zijn eigenaar van hun leerproces. De leerkracht kent de leerdoelen en durft met gebruik van methodes keuzes te maken in het lesaanbod. Deze leerkracht maakt betekenisvolle opdrachten, verbindt vakken met elkaar en creëert een logische samenhang.
Resultaat
Na afloop van de training:
Hoe werkt het
De bijeenkomsten zijn deels visie vormend maar vooral praktisch van aard. De theorie is onderlegger voor de praktische keuzes voor de les van morgen.
Bijeenkomst 1: focus op lezen.
– Waarom niet iedereen leest
– Eigen methode onder de loep
– Hoe vind ik het goede boek?
– Hoe richt ik een stimulerende leesomgeving in?
– Lezen binnen een thema
Bijeenkomst 2: focus op spelling
– Eigen methode onder de loep
– Hoe maak ik spelling functioneel en betekenisvol?
– Motiverende schrijfopdrachten binnen thema maken
– Welke werkvormen sluiten hierbij aan?
Bijeenkomst 3: focus op woordenschat
– Woordenschatonderwijs bestaat niet…..
– Geen woordenschattraining…wat dan?
– Rijke leeromgeving neerzetten in thema’s
– Coöperatieve werkvormen om woordenschat te stimuleren
Bijeenkomst 4: leergesprekken voeren met kinderen
– Kinderen, de grootste schat aan informatie
– Oefenen van gesprekken voeren met kinderen
– Onderzoeksvragen formuleren en activiteiten maken
– Verkregen informatie inzetten in mijn thema
Bijeenkomst 5: focus op taal
– Eigen methode onder de loep
– Taal is geen apart vak
– Taal en thema, hoe combineer ik dat?
– Vanuit doelen naar betekenisvolle activiteiten
Bijeenkomst 6: rijk, rijker, rijkst!
– Samenhang tussen verschillende vakken
– Inzoomen en uitzoomen
– Denken vanuit leerlijnen
– Keuzes maken en lef hebben.
Voor wie
– Leerkrachten PO; SO en BAO
– Teams die op zoek zijn naar samenhang tussen de vakken lezen, spelling, taal en wereldoriëntatie
Trainer(s)
Waar en wanneer
Incompany, datum en locatie in overleg.
Investering
Offerte op maat. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
NB: De deelnemer neemt de eigen methodes mee die tijdens de bijeenkomsten worden gebruikt.
Heb je vragen over onze trainingen en opleidingen of wil je meer weten over onze advies- en begeleidingstrajecten?
We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Binnen 72 uur ontvang je een reactie van ons.